Wizball
Wizball (Övrigt, 1987)
Wizball

Spelet Wizball utvecklades av Sensible Software för Commodore 64 under 1987. Spelet togs emot med öppna armar av både konsumenter och kritiker, kanske mest för att spelet bjöd på en ny och unik spelidé, men även för att genomförandet var klanderfritt.

Wizball

Och spelidén är verkligen unik. Du spelar en ansiktsboll som styrs av en trollkarl, men ansiktsbollen kan inte göra annat än att studsa och den kan inte byta riktning annat än när den tar i marken. Du måste skjuta på objekt som du sedan kan plocka upp, för att erhålla förmågan att styra i luften och flyga. För varje objekt du plockar upp får du ett större urval av funktioner att välja på, och när du har råd med den funktion du vill ha, ruskar du styrspaken från höger till vänster för att köpa funktionen.

Wizball

Man navigerar höger och vänster i ett landskap, men man kan när som helst byta plan genom att träda in i hål i marken eller rör. Målet med spelet är att samla färg. Musiken är skapad av den fantastiske Martin Galway.

Wizball

Då spelet (med rätta) blev en sådan stor succé utvecklades det till flera plattformar, bl.a. Amiga, Atari, Amstrad och ZX Spectrum. Ingen var lika bra som originalet, men spelidén om ändå ofta till sin rätt. Så här ser originalt, C64-versionen, ut:

Den betydligt sämre Amiga-versionen:

Och den ganska charmiga ZX Spectrum-versionen:

Etiketter: C64, Datorspel, Amiga, Martin Galway, Spectrum