Några spelomslag
Några spelomslag (Övrigt, N/A) |
Här följer omslagsbilder till tolv videospel som fanns till försäljning under 80-talet. Atari-versionen Aztec Challenge släpptes 1982, och ett år senare släpptes C64-versionen. Spelet var ganska enkelt i sitt genomförande, men höll spelaren fängslad eftersom de olika nivåerna var olika varandra och man ville veta vad som hände härnäst.
Barbarian var omdebatterat eftersom spelarna kunde hugga huvudet av varandra. Spelet släpptes till flera plattformar 1987 och hade fotomodellen Maria Whittaker på omslaget.
1984 släppte Firebird spelet Elite till flera plattformar, bl.a. Apple II, C64 och ZX Spectrum. Spelet innehåll en enorm värld där man skulle bl.a. bedriva handel mellan planeter.
Samme programmerare som byggde Aztec Challenge 1982, bidrog med ett minst lika fängslande spel 1983 betitlad Forbidden Forest. Grafiken var ganska enkel och grovkornig, men spelet lyckades igen fängsla spelaren.
Giana Sisters från 1987 är en raritet som såldes under en begränsad tid. Nintendo var irriterade över likheterna med deras spel Super Mario Bros från 1985.
Ghosts'n Goblins släpptes till C64 år 1986 och var baserat på ett arkadspel från 1985. Detta är ett av de bättre C64-spelen som släpptes, trots att det var mycket förenklat i jämförelse med arkadspelet.
C64-versionen av The Last Ninja (1987) är ett riktigt äventyr där man, i egenskap av ninja, både ska slåss och lösa uppdrag för att till slut mörda den ondskefulle Kunitoki, och komma över hans heliga textrullar. Spelet hade anmärkningsvärt bra grafik och musik.
Midnight Resistance var ett actionpackat spel från 1989 med mycket imponerande grafik och ljud. Påminner en del om Ikari Warriors.
Roadwars (1987) var egentligen inget märkvärdigt, men så här mäktigt var omslaget till spelet:
Sanxion hade musik av Rob Hubbard och var speciellt eftersom man såg sitt rymdskepp från två vinklar samtidigt.
Summer Games från 1984 imponerade med sina snygga sprite-animationer på springande atleter.
Slutligen, Uridium (1984), som designades för C64 och portades till flera plattformar, var mycket beroendeframkallande. Man skulle skjuta rent på fiender över en plattform i rymden, men det gällde att lära sig var man inte fick flyga, för den innehöll höga hinder som man kraschade emot.