E.T. för Atari 2600
E.T. för Atari 2600 (Övrigt, 1982) |
Atari 2600, en spelkonsol för hemmabruk, såg dagens ljus år 1977. Jämfört med t.ex. en Commodore 64 (1982) är Atari 2600 en ganska begränsad maskin, men den hade bl.a. färggrafik till skillnad från vissa konkurrenter. Med ett introduktionspris på 199 dollar (vilket idag motsvarar mer än 800 dollar) var den ganska dyr att köpa in.
Det fanns gott om spel till Atari 2600. Ett av de mest omtalade var en kommersiell flopp. Man spelar som rymdvarelsen E.T. på jorden, och målet är att hjälpa E.T. att flyga hem. När man rör sig förlorar man energi, men man kan plocka upp godis för att få ny energi.
Först ska man leta reda på tre delar av en telefon som kan användas för att ringa till hemplaneten. Man kan växla in 9 godisbitar mot en telefondel om man vill. Delarna ligger i gropar som man faller ner i, och sedan svävar upp ifrån. För att sväva trycker man på fire-knappen så att E.T. får sträckt hals, och med sträckt hals kan man dra styrspaken framåt (som i detta läge betyder uppåt) för att flyga.
Man har 3 liv och det är kompisen Elliot som återupplivar en. Om man bär på ett speciellt objekt får man ett fjärde av Elliot. Man får passa sig för FBI-agenten och vetenskapsmannen, de kan fånga E.T. eller stjäla telefondelar. När alla tre telefondelar är insamlade ska man hitta en plats att ringa ifrån. Slutligen ska man på tid hitta rymdskeppet som man ringde efter. Man ska först hitta platsen, och sedan invänta skeppet. Om man lyckas flyga hem, kommer man till nästa nivå där telefondelarna är ännu svårare att hitta.
Spelet ser ganska bra ut för sin tid, men är buggigt och lite oförutsägbart. T.ex. kan man ibland ramla ner i ett hål helt utan förvarning, och ibland kan det vara lite svårt att ta sig ur en grop. Men fördelen med spelet är att man kan samtala med en vän medan man spelar - det kräver inte full uppmärksamhet. Här klarar spelaren första banan i spelet:
Etiketter: Videospel, Atari, E.T.